Kako izaći na kraj sa neljubaznim prodavcima?
Dan prvi: Nasmejana i ljubazna prodavačica tokom kupovine.
Dan drugi: Ne tako ljubazna, bez osmeha, kada sam rekla da želim da vratim tri odevena predmeta koja sam, pored patika, kupila u prodavnici Planeta sport u Obrenovićevoj 11 u Nišu. Dve radnice mi objašnjavaju kako nema pazara u kasi i da je najbolje da dođem oko 15 sati. Ok, dešava se, prihvatam objašnjenje, a šta mi drugo i preostaje?
Kako nisam mogla da izađem s posla u dogovoreno vreme, ljubazni kolega je odneo kesu sa stvarima da vrati u prodavnicu. Iste te radnice ga sad upućuju da je najbolje da dođemo sutradan, jer je kraj meseca!? I jutros kad sam bila, isto je bio kraj meseca, zar ne?
Vratio se neobavljena posla, čudeći se odgovoru prodavačica.
Već iznervirana zbog neposlovnog, pa i neljubaznog ponašanja prodavačica, zovem kompaniju da se požalim, jer zaista imam preča posla od šetkanja kese sa garderobom par puta dnevno. Ljubazni gospodin koji se javio upućuje me da progovor uputim zvanično, mejlom, što sam i uradila. Dobila sam odgovor koji i ne zaslužuje pažnju, pro forme, uz očekivanje da ću ostati njihov kupac. To neću, sigurno, bar ne u radnji koja se nalazi u centralnoj niškoj ulici. Ne može se kupac prilagođavati dobroj volji prodavca, jer zakon je vrlo jasan u slučaju reklamacije.
S tim u vezi, evo par saveta za sve kupce koji možda ne poznaju zakonom zagarantovana prava, kako biste mogli da izađete na kraj sa neupućenim ili neljubaznim trgovcima. Dakle, imate pravo da robu vratite i da vam novac bude vraćen ili zamenite to što ste kupili.
2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
6 meseci – imate pravo da robu koja nije ispravna zamenite ili tražite novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba vam može biti i popravljena ali izričito uz vašu saglasnost
8 dana – je rok u kome trgovac mora da odgovari na reklamaciju
14 dana – imate pravo da se predomislite i vratite robu bez ikakvog obrazloženja ali samo ukoliko ste je kupili na daljinu (naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima)
14 dana – dana je rok u kom je trgovac u obavezi da vam vrati novac za vraćenu robu koja je kupljena na daljinu
15 dana – rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
30 dana – rok u kome je trgovac dužan da vam isporuči kupljenu robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno) u protivnom je u obavezi da vam vrati novac
30 dana – od dana podnošenja reklamacije je rok u kom trgovac mora da reši prihvaćenu reklamaciju kada su u pitanju tehnička roba i nameštaj
Budite informisani potrošač i ne dozvolite da vas obmanjuju zato što niste upoznati sa Zakonom o zaštiti potrošača. Više informacija možete naći na adresi: https://zastitapotrosaca.gov.rs/za-potrosace
Ljudmila Ristić Miladinović