Na današnji dan desila se najveća avio nesreća u Jugoslaviji

Na današnji dan desila se najveća avio nesreća u Jugoslaviji

Foto: Arhiva Pavla Krejčího

Na današnji dan 1972. godine, avion, let 367, Jugoslovenskog Aerotransporta YU-AHT, Mekdonel-Daglas DC-9 u kojem su bila 23 putnika i pet članova posade, a koji je krenuo iz Stokholma za Beograd, preko Kopenhagena i Zagreba, pao je sa “10.050” metara u blizini sela Srpska Kamenica, blizu granice sa Istočnom Nemačkom u tadašnjoj Čehoslovačkoj, sada Češkoj.

Istraga, vođena u tadašnjoj Čehoslovačkoj, pokazala je da je eksplozija podmetnute bombe uzrok pada aviona, a jedini preživeli je član posade, stjuardesa Vesna Vulović.

Interesantno je spomenuti da je februara 2009. godine nemačka TV ARD objavila rezultate vlastitih istraživanja, a koje je prvi izneo u javnost nemački novinar Hornung-Andersen, koji je tom prilikom tvrdio da je avion JAT-a kojim je upravljao kapetan Razdrih, oboren od strane čehoslovačke protivvazdušne odbrane, a da je istraga lažirana iz političkih razloga, odnosno da je avion u tom trenutku bio na visini od nekoliko stotina metara!

Afera je zataškana, a Čehoslovačka je kasnije navodno tajno isplatila Jugoslaviji nekoliko miliona dolara odštete.

Podsetimo, vreme pada aviona YU-AHT poklapa se sa manevrima u pograničom delu Čehoslovačke. Kapetan Razdrih je znao za manevre i vreme u kome mora napustiti to područje. Navodno je zakasnio i izazvao reakciju protivvazdušne odbrane, navodi pukovnik policije u penziji Milan Belić, dugogodišnji pripadnik bezbednosno obaveštajnih službi i specijalista za borbu protiv terorizma i organizovanog kriminala.

U letačkim krugovima JAT-a nikada se nije dovodilo u pitanje da je avion oboren raketom varšavskog pakta. Jedino se nije saznalo da li je u pitanju greška ili striktno poštovanje naređenja..?

Zanimljivo je kako je službi državne bezbednosti ondašnje Čehoslovačke pošlo za rukom da tako avanturističku priču proširi po celom svetu, a da čak ni na zapadu niko ne posumnja u tok događaja i prave uzroke pada aviona, objašnjava Belić.

Indikativno je, a i vredno spomenuti da su trojica čehoslovačkih obaveštajaca zbog “ažurnosti“ godinu ipo dana posle pada aviona, pozvani da sa porodicama provedu godišnji odmor u Jugoslaviji, što je ostvareno od 2. do 21. avgusta 1973. godine!

Ispravno moralno suđenje u ovom tragičnom slučaju u najvećoj meri zavisi od sposobnosti kritičkog razmišljanja (veština koja zahteva učenje), i ono je u srži procesa donošenja moralnih odluka.

Činjenica da se obaveštajni rad zasniva na obmani i prevari, dovoljan su razlog koji zahteva sposobnost kritičkog mišljenja (da se razume “prepozna” kontekst u kojem se dilema javlja) intelektualno poštenje, opreznost, objektivnost, skepticizam, strpljenje i imaginacija, ističe Belić.

Stjuardesa Vesna Vulović, koja je u vreme pada aviona imala 22 godine, preminula je 23. decembra 2016. godine.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *