Nikad nije kasno! Sa 92 godine želeo da polaže vozački
Za upravljanje motornim vozilom nema striktno definisane gornje starosne granice.Vozači u Srbiji, kada navrše 65 godina, u obavezi su da rade dodatne medicinske preglede i vozačka dozvola im se izdaje na pet umesto na 10 godina. Ali, da izuzetak potvrđuje pravilo, pokazao je Nišlija star 92 godine koji se Domu zdravlja javio sa zahtevom da dobije lekarsko uverenje kako bi prvi put u životu polagao vozački ispit! Optimizam, elan ili nešto treće, ali gospodin koji je u desetoj deceniji života poželeo da uči da vozi izazvao je zbunjenost medicinskih radnika niškog Doma zdravlja, koji su pomislili da je lekarsko uverenje tražio zbog produžetka vozačke dozvole. Lekari koji izdaju uverenja kažu da je nekada dovoljno i na prvi pogled da procene da li uopšte neko treba da radi preglede za lekarski, ali i da godine same po sebi ne moraju da znače da je neko sa 80 lošeg zdravstvenog stanja ili da je neko sa 65 zdrav. Više lekara obavlja preglede i daje svoje mišljenje.
Nesrećni slučaj koji se desio ovih dana u Nišu, kada je vozač star 82 godine preminuo za volanom u toku vožnje gradom, ponovo je pokrenuo pitanje starosne granice za vozače.
Prof.dr Jovica Jovanović, specijalista medicine rada u Zavodu za zdravstvenu zaštitu radnika u Nišu kaže da u skladu sa zakonom, gornja granica ne postoji.
U skladu sa zdravstvenim kriterijumom, sve zavisi od funkcionalnog stanja i zdravstvenog stanja organizma tog vozača motornog vozila i on je sposoban sve dok ispunjava funkcionalne i morfološke kriterijume da može da bezbedno upravlja motornim vozilom, da ne može da ugrozi sebe, a ni druge učesnike u saobraćaju. Posle 65. godine, svi vozači su u obavezi da rade sistematske preglede, a ako se ustanovi neki zdravstveni problem, onda i češće, kaže dr. Jovanović.
Imao sam pacijenta koji je rođen 1938.godine koji je bio u poprilično dobrom zdravstvenom stanju. Otkrili smo probleme sa vidom, detaljnijim pregledom smo otkrili kataraktu, koja je dozvoljavala da samo može vrlo kratko da upravlja motornim vozilom, ali smo savetovali da u periodu od šest meseci ode kod svog oftalmologa, da mu se zakaže operacija i naravno, vid je popravljen, ali je on pod jednom zdravstvenom kontrolom i nadzorom i pratimo njegovo zdravstveno stanje. Na nama je i da predvidimo evoluciju tih bolesti koje otkrijemo i da vidimo da li posdtoje eventualne komplikacije i posledice zbog kojih on može da učini nekakv prekršaj u saobraćaju, neki pogrešan pokret, da nebezbedno upravlja motornim vozilom i da ugrozi i sebe i druge učesnike u saobraćaju, ističe dr. Jovanović.
Pitanje do koje godine osoba može da vozi automobil je veoma kompleksno. Diskriminacije zbog godina ne sme biti, ali je diskutabilno i oslanjanje na samoprocenu pojedinca.
Da bi produžili vozačku dozvolu, sa navršenih 65 godina, vozači moraju na obavezan sistematski pregled na pet godina, a ukoliko se utvrdi neki zdravstveni problem, i češće.
Do zakona koji će to regulisati, na savesti je svakog pojedinca da postavi granicu i odluči sa koliko će godina prestati sa vožnjom kako ne bi ugrozio sebe, a ni druge.